Motorzooi onderdeel:
Afscheid van
'Hammy'
( foto's in het verhaal zijn
uitklikbaar)
-->
Een Yamaha
FJ-1200 uit 1988 minder op de wereld.
(KLIK op plaat voor kentekenbewijs)
Na een vruchtbaar leven van 18
jaar (1988-2006) en 135.000km, waarvan 8 jaar en 116.000km onder mijn bewind,
was mijn geliefde sterke beer dusdanig aan ingrijpende revisie toe dat tot een
afscheid besloten werd. Ja, ik ben een lafaard en ben het groot onderhoud in de
machinekamer uit de weg gegaan, sorry. Het gehele beest vond geen aftrek op
Marktplaats, maar na enkele weken begon ik een ontmanteling en gingen de
onderdelen afzonderlijk in een keurig fotoboekje de verkoop in. De verkoop ging
wonderbaarlijk goed en kopers kwamen zelfs vanuit Leeuwarden en Enschede naar me
toe voor spullen en dus leeft de machine thans in delen op andere plaatsen in
heel Nederland bij gemotiveerde liefhebbers verder. Een heel grappige gedachte.
Eens in juli 1998 als 10-jarige keurig
nette motor met weinig kilometers aangeschaft, vertroeteld en vanaf dag 1
genoten van de beroemde trekkracht en soeplesse van het ding.
Na enkele jaren volgde een
de-plastificatie en een kleurspoeling naar Hammerite zwart. Hammy's naam was
geboren. Na weer enkele jaren volgde een vers laagje
blauwe Hammerite, die hij tot het eind toe gedragen heeft.
De laatste dag......
De Laatste Adem
Van dit speciale moment heb ik toch een
soort kleine intieme ceremonie gemaakt.
Op vrijdag 4 augustus 2006 heb ik om
14:58 uur de vermoeide mechaniek van deze
rammelende oude heer nog 1 maal aangezwengeld om hem met een soort intieme
oerkreet een afscheid van de wereld te laten nemen.
Voor het nageslacht op film vastgelegd natuurlijk ---> KLIK
HIER
(MP4 via DIVX
speler af te spelen, met geluid)
Toen de stilte weergekeerd was heb ik met vele kilometer-memories aan bergen en
dalen in het hoofd een laatste rustig moment doorgebracht met m'n vriend. Hij
begreep het afscheid, dat voelde ik.
De demontage
Na dit rustpunt volgde het onvermijdelijk punt van demontage. Nadat met
wasbenzine de oliespetters van de achterliggende deurstijlen was geveegd en met
schuurpapier het gipswerk zuiver geschuurd was werden de eerste makkelijke delen
verwijderd die avond.
Vochtig einde.......
De volgende dag (zaterdag 5/8) belde een grijzende heer aan bij onze voordeur.
Wel een bekend gezicht, maar wie was het ook al weer ? Peins, peins..... hij
hielp me uit de droom.
Het was de heer Torsij uit Schiedam van wie ik 8 jaar daarvoor de FJ gekocht
had. Een paar jaar terug hem al eens een triomfantelijke, hopelijk
jaloersmakende foto gestuurd van de FJ ergens volbepakt op een Italiaanse berg,
met de mededeling dat een bak koffie altijd voor hem klaarstond in Breda. Die
kwam hij nu halen want hij was met zijn vrouw in de buurt en besloot nu
eindelijk eens langs te gaan om eens te kijken hoe het met 'zijn motor' stond.
Slecht nieuws joh, ben gisteren met de sloop begonnen want hij is op, hij is
klaar. Hij vatte het sportief op en we hebben lekker gekletst in de zomerzon,
foto's motorvakanties erbij en zo, je kent het wel. Gezellige mensen. Maar niet
om het een of het ander meneer Torsij, 16000km in 10 jaar ?????
6-8-2006 -->
14-8-2006 -->
15-8-2006 -->
Na een zeer geslaagde verkoop van de losse spullen blijft het enkele weken stil
en raak ik het frame en wat restspullen maar niet meer kwijt. Toen maar middels
een mailtje en telefoontje het restant voor een grappig zacht prijsje aan Dave
van de FJ-club verkocht. Er kwam een feestje aan en de schuur moest leeg.
Op dinsdag 12 september om 16:27 uur kwam een einde aan het FJ-tijdperk. Een
volledige ruiming van de laatste sporen in de schuur was een feit. Laatste
stukjes het busje in en klaar.
12-9-2006 16:27
Dag vriend, het was
leuk, erg leuk.
-->
-->
Condoleance-register -->
Laatste onderhouds-sessie
aan deze deel-pagina was op:
29-10-2006 01:10