Motorzooi
onderdeel:
LIEFDE voor
de EEND
4-1-2005 --->
Stoere creaties
-->
Je hebt met enige tegenzin deze
deel-pagina aangeklikt, dat moet je wel toegeven als motorrijder.
Maar je treft hieronder autoliefhebbers aan die een liefde hebben die veel
verder gaat dan jullie passie voor je fiets met hulpmotor, ook al gaat ie van
jou 300. Gekker nog, die liefde van die jongens gaat verder dan die sommigen
voor een DIXI hebben. Nee, serieus. Zij zijn ernstig besmet met het virus van
Citroen's 2CV4, 2CV6, Diane's, Ami's , erg primaire auto's met luchtgekoelde
boxer-motoren met een zeer bescheiden PK-gehalte, maar met een ongekend hoog
pleziergehalte.
Deze professionele hobbyisten bieden je de mogelijkheid om op basis van de
bovenvermelde Citroen-poepies een heerlijke plezier-sportauto te bouwen. Of jij
doet het zelf, of zij doen het tegen Euro-overdracht. Geweldig !! En alles
wat aan onderdelen overblijft kunnen de liefhebbers van de originele 2CV's goed
gebruiken. Weggooien doe je natuurlijk niets. Ik ken het...
Om te beginnen haal je een eend bij bijvoorbeeld:
---> eendengarage Ad vd Horst ( zie:
www.advdhorst.nl ) te Boerdonk
---> VOF de Eendenspecialist ( www.eendenspecialist.nl
) te Leende
Feit:
Als je een eend aanschaft heb je natuurlijk per definitie al een klassieker in
je bezit, maar als je op luchtige wijze, zonder ook maar een spoortje arrogantie
met een big smile op je face toch een sappige sportauto wil rijden dan kun je
bij onderstaande bedrijven terecht om je vochtige droom vorm te geven tegen een
zakje Euro's dat kleiner is dan het zakje dat jullie over het algemeen aan een
motor uitgeven. En in een open tweezitter Lomax wordt je tijdens een zomerse
regenbui echt net zo nat als op
de motor, dus daar hoef je het niet voor te laten. En die steile berg in de
Dolomieten komt hij ook echt wel op.
Het principe:
de zojuist opgehaalde donor-eend wordt volledig ontmanteld waarna het chassis
(onderstel met motor en wielen) in perfecte staat gebracht wordt. Je schaft
daarna een zelfbouw kit voor een Lomax, Burton of 2CV-pickup aan, koopt een
aantal kratten bier en begint in je garage aan een volgens mij uitermate
bevredigend project. Als ik die oncomfortabele motoren beu ben ( ca. 2083 ) dan
ruim ik m'n schuur uit en ga beginnen. Dit is een FANTASTICH plezier-mobiel !!!!
---> de Lomax Super tourer ( www.lomax.nl
, de importeur ) die o.a. te koop is bij Auto Bouw Service te Waddinxveen.
Ook terug te vinden op de Lomax-site.
---> de heren van Duckhunt Car Design te Zutphen ( www.duckhunt.nl
)
of je
maakt er een Pickup van
of de
al lang bestaande Mehari, die volop gerestaureerd worden en uitstekend geschikt
is volledig open in de brandende zon naar het strand te rijden.
---> Mijn absolute (schaarse) favoriet binnen de 2 cylinder luchtgekoelde
Citroens: de AMI-6 sedan met
kofferbak en schuine achterruit. Daar MOET je toch van houden ?
De heren ontwerpers hebben ook zelfs getracht een vet GUZZI-blok in zo'n
polyester ragbak te hangen, maar dat vond de Rijks Dienst Wegverkeer niet zo'n
succes. Wordt aan gewerkt. Erg stoer.
Design:
Bezoek ook eens de Flaminio
Bertoni- site, een Italiaanse ontwerper die ook diverse Citroen-modellen uit
zijn brein liet ontsnappen.
--> terug naar boven
Speciale creaties
Tijdens de Oldtimer motorraces in Raamsdonksveer 26-9-2004 deze (st)oer-eend
zien staan. Army edition.
Meer bumpers, meer koplampen, meer ruitenwissers. Hij's goed.
De firma Lomax die de glasfiber ombouw voor eenden maakt, heeft zich ook bezig
gehouden met inbouw van Guzzi-blokken
in diezelfde ombouw.
Vandaar melding op de 'Eenden-pagina', beetje verwantschap was er wel. Kijk eens
hoe stoer, kun je het geluid van de 1000cc tweestamper al horen ?? Jaaaaahhhh.
-->
-->
Wat is er nou ? Laat weten in het
!!!
Laatste onderhouds-sessie
aan deze deel-pagina was op: 20.03.2006