( onderdeel van Motorzooi.nl ):

Weer een OPKNAP-PROJECT gepland !

Honda CB750K2  ( 22 januari 1973 )      

  Oud-eigenaar Kees neemt afscheid op 7-2-2010  




LET WEL: ik ga de pagina nog fatsoenlijk ordenen en beter opzetten, nu gewoon een zootje foto's en wat tekst gedumpt, kan de wereld alvast een kijkje nemen
H
Ik groet u, tot binnenkort
Roland Oomens

Heb je TIPS of opmerkingen ? -->
Mail me hier


Ik heb deze homp vergane schoonheid eind oktober 2009 van vriend Kees Koevoets gekocht. Een jaartje eerder heb ik van zijn zwager Charles de in erbarmelijke staat verkerende CB400f uit 1978 gekocht (zie ander verhaal), en die met liefde en vooral veel plezier weer toonbaar gemaakt voor de openbare weg. Kees kon mijn liefdevolle gemotiveerde aanpak wel waarderen en toen we na de Singelloop in Breda in het nazomerzonnetje wat biertjes aan het wegtutteren waren bij cafe de Beyerd, sprak hij de voor mij onmogelijk te negeren woorden: 'is die 750 uit 73 van me niks voor jou ?. Hoewel het zijn ziel raakte, wilde hij er toch vanaf na pakweg een jaartje of 17 (??). 'Ik kan hem wel op marktplaats zetten, maar daar heb ik eigenlijk geen zin in, ik vind het veel leuker dat hij bij jou goed terecht komt'. Nou had ik die motor een jaar of tien geleden voor het laatst gezien op een of ander motorweekend, maar dat maakte niet zoveel uit. Op de vraag wat hij ervoor moest hebben, liet hij weten dat hij er dezelfde prijs voor wilde hebben die hij er destijds in cafe de Bruine Pij voor betaald had, nadat hij het kaartje van het prikbord afgehaald had. 350 keiharde Nederlandse Guldens, zijnde tegenwoordig 350: 2.20371 = Euro 158.82 .......    Tja, wat moet je dan zeggen ?  Ik heb hem maar een kus gegeven, en een avond bier naar keuze toegevoegd aan de prijs.

Ik sta weer aan de vooravond van een mooi projekt, dan maar weer een half jaar van mijn leven weggooien in de schuur. Joehoeoeoe...

    

Ook met dit apparaat ga ik niet als velen voor de 100% originaliteit in de wederopbouw, maar wel met een ruim respect voor de mooie klassieke lijnen en het karakter van deze fiets, en als ik gaandeweg tegen spullen aanloop die beter zijn dan wat er tegen die tijd opgeschroefd zit, dan kan dat altijd nog, maar ik vertik het wederom om 3000 euro of zo weg te brengen voor een wederopstanding in 1973- fabrieksstaat. Nee.
Eerst even een lekker voorjaar en zomer met van alles te doen, veel motorrijden met de Guzzi LM3 en 400f hoop ik, en daarna gaan we de handjes weer vies maken. Ben inmiddels met zoektocht naar de meest dringende onderdelen bezig, lijkt aardig te lukken.

Tijdsbeeld
Laten we eerst eens even terugblikken naar het jaar dat deze wonderschone motorfiets geboren werd, 1973. Op de 22e januari, de dag dat de trotse eigenaar met de splinternieuwe 750 de deur van de winkel uitreed, stierf Lydon B. Johnson, de 36e president van de USA. De nieuwe eigenaar hoorde dat 's avonds pas op de radio, toen hij er zijn eerste dag voorzichtig inrijden erop had zitten. Met een big smile op zijn gezicht hoorde hij het slechte nieuws, sorry mr Johnson, kan de tranen even niet vinden.
Geboren dat jaar werden onder andere Gianni Romme, Trijntje Oosterhuis, Edgar Davids, Yvon Jaspers, de Twin towers, ... zo'n slecht jaar was het dus niet !
Kijk voor meer wetenswaardigheden --> 1973 in woord en beeld
 
Een nadere inspectie op een koude zaterdag 13-2-2010:

    gaan we weer... schuurtje eerst opwarmen anders steek ik geen poot uit. Ben een watje namelijk, wist je niet hè ? Hè ? Kom op, beetje tegengas wordt wel op prijs gesteld.

                                                                                                                                      


Mijn favorieten:

  Net als bij het vorige project ook hier een botte inbusbout in het fragiele konische ontluchtingskanaaltje gedraaid

  Tegenstrijdig: binnenkant tank 1 bonk oppervlakteroest ben ik bank, maar onder de zwarte jas laat zich de originele 1973 'Candy Gold' metallic lak nog een beetje zien.


Opmerkelijk, zijn broertje gevonden !!:

Op een lichte zoektocht naar originele kleuren van deze motor liep ik tegen de site van Blauweplaat motoren aan, waar bij de 'motoren' het echte broertje van mijn
VU-68-09 aangeboden wordt in een prachtige originele staat. Zijn kenteken wijkt op het eind 3 cijfers af ( VU-68-06 ), dus deze machines zijn ongetwijfeld uit dezelfde winkel komen rollen in januari 1973 !! Is da wa !

Kijk -->     





Groetjes,
Kijk af en toe eens..... vanaf eind augustus wordt het weer menens ........

Roland




-->
-->


Laatste onderhouds-sessie aan deze deel-pagina was op: 20.02.2010 11:22